Dohányzás és allergia a COVID-19 vonatkozásában

Dohányzás és allergia a COVID-19 vonatkozásában

Utolsó módosítás:2022.05.10 13:57

Az idei évben második alkalommal került megrendezésre a Prima Medica Egészségközpontok szakmai nap május 7-én, melynek során a résztvevők immár személyes jelenléttel hallgathattak előadásokat és folytathattak eszmecserét a poszt-Covid megbetegedések tapasztalatairól. Átfogó prezentációiban a Tüdőközpont orvosa, dr. Hidvégi Edit tüdőgyógyász a védőoltások és allergia, illetve a COVID-19 és dohányzás témakörben is sok fontos információt osztott meg a hallgatósággal.

Dohányzás és a COVID-19

Dohányzás közben a kezünkkel megfogjuk a cigarettát, majd több alkalommal a szánkhoz, arcunkhoz érintjük az ujjainkat, amíg a füstölés tart – a magasabb kockázat itt kezdődik a dohányosok esetében. A dohányzás pedig többnyire társas tevékenység, ahol a távolságot sem tartjuk – világít rá két fontos összefüggésre előadásának kezdetén dr. Hidvégi Edit.

A dohányfüst okozta immunológiai folyamatokról - röviden összefoglalva az előadásban részletesen elhangzott információkat - megtudtuk, hogy a dohányzás miatt csökken a tüdő védekező képessége, a dohányosok könnyebben kapnak el fertőzéseket és a felépülés ideje is elhúzódhat a nemdohányzókhoz képest. A Covid-statisztikákból az is kiderül, hogy több időt töltöttek kórházban, több súlyos komplikáció fordult elő, gyakrabban kerültek intenzív osztályra, illetve a halálozás is magasabb volt a dohányosok körében. Dr. Hidvégi Edit előadásából azt is megtudtuk, hogy a dohányzás még a védőoltás hatékonyságát is befolyásolja, a dohányosoknál ugyanis alacsonyabb az antitest termelés. A dohányzás tehát az alkoholhoz és az elhízáshoz hasonlóan rontja az immunrendszer működését.

Allergia a COVID-19 vakcinákra

Dr. Hidvégi Edit második előadásában ismertette az oltási reakció – főbb jellemzői a fájdalom, bőrpír, fáradtság esetleg láz - és az oltási szövődmény – ide sorolhatók a súlyosabb reakciók, mint az allergia és az anafilaxia is - definíciója közti különbséget. Elmondta, hogy a védőoltások mely összetevői okozhatnak allergiás reakciót. Egy 2020-as kutatásra hivatkozva elmondta, hogy ezek aránya valójában igen alacsony, 1.893.360 oltásból 4.393 esetben (0,2%) jelentkezett oltási reakció, és 21 anafilaxiás (11,1/1 millió) esetet rögzítettek.

Dr. Hidvégi Edit összefoglalta az anafilaxia tünetei, hangsúlyozva, hogy ezek két hullámban, néhány percen belül, illetve később is, akár 150 perc múlva is jelentkezhetnek. Szemléltette az adrenalin autoinjektor használatát anafilaxia esetén és felhívta a figyelmet a sürgősségi orvosi ellátás és a későbbiekben az anafilaxia kivizsgálásának fontosságára.

További információ:
https://www.primamedica.hu/szakmai-napok 

A cikk bármely részének másolása, utánközlése, reprodukálása csak a Tüdőközpont engedélyével lehetséges!

Téma szakértője

  • Specialitások:
  • Kapcsolódó orvos válaszol bejegyzésünk

    Tisztelt Doktornő! 8 évvel ezelőtt állapították meg, hogy COPD-m van.Gyógyszert, és többféle befúvókát használok. Az utóbbi 2 évben egyre gyakrabban fordul elő köhögéssel, fulladással, lázzal járó megbetegedés, amiből antibiotikum hatására is hetekig, hónapokig tart a gyógyulás. Jelenleg is tüdő és mellhártya gyulladásom van 3. hete, de a javulásnak alig van eredménye.Mit javasol mindezek elkerülésére? Válaszát nagyon köszönöm. Ildikó
    Ildikó

    dr. Hidvégi Edit PhD

    tüdőgyógyász
    Kedves Ildikó!

    Csak személyes konzultáció alapján lehet válaszolni az Ön kérdésére, mivel jelenleg számomra nem ismert a légzésfunkciós értéke, a használt gyógyszerei neve, annak megfelelő-e az alkalmazása és a jelenlegi tüdőgyulladás kiterjedtsége.
    Javaslom, hogy jelentkezzen be ambuláns rendelésemre a Budai Allergiaközpontban.

    Üdvözlettel: Dr. Hidvégi Edit
    pulmonológus szakorvos

    Kapcsolódó oldalak

    Páciensek mondták

    Fantasztikus

    Dr.Hidvégi Edit egyszerűen fantasztikus:)

    dr. Hidvégi Edit PhD
    dr. Hidvégi Edit PhD
    tüdőgyógyász, gyermek tüdőgyógyász, gasztroenterológus