Mit kell tudni az inhalációs szteroidokról?

Mit kell tudni az inhalációs szteroidokról?

dr. Potecz Györgyi Létrehozva: 2019.08.30 Módosítva: 2019.10.02

A inhalációs kortikoszteroidok olyan gyulladásgátló gyógyszerek, amelyek segítenek a légzési rendellenességek, bizonyos hörgőbetegségek kezelésében. Leggyakrabban például az asztma és a krónikus obstruktív tüdőbetegség (COPD) terápiájában használatos. Dr. Potecz Györgyi tüdőgyógyász, allergológus, a Tüdőközpont főorvosának segítségével áttekintjük az alkalmazásukkal kapcsolatos fontosabb tudnivalókat.

Inhalációs, vagy szájon át szedett gyógyszerek?

Az orvos inhalációs szteroidokat írhat elő az asztma és a COPD kezelésére. A belélegzett szteroidok a hörgőkben zajló krónikus gyulladás kezelésére szolgálnak. Asztma esetén alap fenntartó gyógyszerünk, COPD-nél csak bizonyos formákban és súlyosságban indokolt kiegészítő kezelésként az alkalmazása.

„Számos előnye van a szteroidok belélegzésének, ahelyett, hogy szájon át szednék őket. A belélegzés lehetővé teszi, hogy a légutakban helyileg magas gyógyszerkoncentrációt érjünk el, mikrogrammnyi mennyiség használatával. Az inhalációs szteroidok használata a legsúlyosabb kórformákat kivéve szükségtelenné teszi a nagyságrendekkel nagyobb összdózisú szisztémás ( tablettás vagy injekciós) szteroid fenntartó alkalmazását.”

Hatásuk légúti betegségek esetén

Az asztmában és COPD-ben szenvedő gyermekek és felnőttek inhalációs szteroidokat használhatnak önmagukban vagy hosszú hatású hörgőtágító szerekkel kombinálva. Az inhalációs szteroidok segítségével a légutak krónikus gyulladását lehet kezelni. A szteroid ugyanis blokkolja az obstruktiv hörgőbetegségre jellemző gyulladásos sejteket ezáltal, a gyulladásos reakció felfüggesztésével a beszűkült légutak megnyílnak, a beteg légzése szabaddá válik. Megfelelő módon történő alkalmazása bizonyítottan csökkenti a tünetek gyakoriságát, javítja a betegek életminőségét és kevesebb kórházi felvételt eredményez.

Csak akkor hatnak, ha jól használjuk

Inhalációs szteroidok az asztma kezelésébenA megfelelő módon történő alkalmazás nagyon fontos az optimális hatás eléréséhez. A készítményeket a betegnek az előírt dózisban rendszeresen kell szednie, akkor is, ha jobban van, annak érdekében, hogy ezt az állapotot fenntartsa. Fontos az inhalátorok – a hatóanyag bejuttatására szolgáló eszköz – helyes használata is. Ellenkező esetben nem jut elegendő hatóanyag a megfelelő helyre, emiatt több tünet jelentkezhet a betegnél, ami több orvosi látogatást, antibiotikumok sokszor felesleges használatát eredményezheti és szájon át szedett szteroidokra is szükség lehet.

  • A leggyakoribb hibák, ha a fiatalok az iskolában a társaik megjegyzései miatt inkább nem használják, vagy a frissen elköltözött felsőoktatásban tanuló diák egyszerűen megfeledkezik a rendszeresen szedett gyógyszereiről.
  • Szintén gyakori hiba, hogy a belégzős gyógyszerrel elért tünetmentességet gyógyulásnak vélik, ezért abbahagyják alkalmazását.
  • Kisebb gyerekeknek az inhalátor helyes használata szokott gondot okozni, míg idősebbeknél ugyanez már fizikai erő hiányában vagy a korlátozott látás miatt jelenthet problémát.

A nem megfelelő eszközhasználat azt eredményezi, hogy nem jut el a kívánt helyre a gyógyszer, így kezeletlenné válik a betegség, és ennek sem a beteg, sem az orvos nincs tudatában, ha nem gondolunk rá.

„Egy beteg gyakran több inhalátort is használ. Ilyen esetben az inhalálókészülékek megfelelő használatának irányítása még kritikusabbá válik. Nagyon fontos, hogy kiválasszuk számára a megfelelőt és a rendelőben begyakoroltassuk a helyes alkalmazását. A készülékek helyes használatát a kontroll vizsgálatok alkalmával is ellenőrizzük. Eszköz csere esetén szintén fontos az alapos útmutatás. ”

Az inhalációs szteroidok okozhatnak mellékhatásokat?

Általánosságban a szteroidok mellékhatása dózisfüggő. A szisztémás szteroidok minimális adagja milligrammban mérhető és a véráramon keresztül minden szervünkhöz eljut. Ezzel szemben az inhalált szteroid mikrogrammnyi és csak elenyésző része kerül a keringésbe- természetesen nagyobb dózis alkalmazásánál abszolut értékben több. A nem lokális mellékhatásokat ez okozza.

  • Általában véve az inhalációs szteroidok biztonságosabbak, mint az orális szteroidok és az emberek jobban tolerálják őket. A leggyakoribb mellékhatások a szájban előforduló gombás fertőzések, és elsősorban COPD-seknél a légúti fertőzésre való fokozott fogékonyság. . Ezek többsége kivédhető az inhalátorok megfelelő használatával. Helyes belégzéssel a hatóanyag nagy része a légutakba jut és bár a szájüreget nem tudjuk kikerülni, azonnali alapos szájöblítéssel ( fogmosás) normál immunrendszerű betegnél a gombásodás elkerülhető.
  • Kismértékben befolyásolhatják a gyermek növekedését, ez azonban a gyógyszerek, eszközök, adagok és a kezelés időtartama szerint változhat. A hatás azonban nem olyan mértékű, mint az a kockázat, amit például asztma esetén a nem megfelelően kezelt betegség okozhat.
  • Csökkentheti a csontsűrűséget, tartós nagydózisú használatuk esetén ezért javasolt időközönként csontsűrűség-tesztet végezni és az eredményeket nyomonkövetni.
  • A nagydózisú inhalációs szteroidokat használata mellett idősebb korban rendszeres időközönként szemvizsgálat javasolt, az esetleges kockázatok – például szürkehályog, glaukóma és homályos látás - mielőbbi felismerésére.
  • Egyéb mellékhatások lehetnek: csalánkiütés, vércukorszint és vérnyomás emelkedés.
  • Fontos, hogy a rendszeresen szedett gyógyszereinkről informáljuk kezelőorvosunkat, az esetleges gyógyszer kölcsönhatások megelőzése miatt.

„Az inhalációs szteroidok kulcsfontosságúak az asztma és a COPD kezelésében. Közvetlen a légutakba juttathatjuk az inhalátorok segítségével a hatóanyagot, így a szteroid helyben szívódik fel, csak kis mennyiség éri el a test többi részét. A lehetséges mellékhatásokat a betegeknek ismerniük kell, de nem tartani tőlük, hanem a rendszeres gyógyszerszedés mellett ügyelni a megelőzésükre. Ehhez nélkülözhetetlen az orvos és a beteg együttműködése. A megfelelő gyógyszer és eszköz kiválasztása mellett nagyon fontos a folyamatos tanácsadás és a beteg állapotának nyomonkövetése, a szükséges dózis meghatározása, a belélegzett szteroid hatékonyságának javítása és a káros hatások minimalizálása érdekében.”

Kapcsolódó oldalak, melyek érdekelhetik Önt
Bejelentkezés  kezelésére:

Tüdőközpont 
+36 (70) 621 0783
 info@tudokozpont.hu

online bejelentkezés

Téma szakértője

Orvos válaszol

Udvozlom.Van egy 5eves kisfiam aszma gyanut allapitottak meg nala(kompl.kivizsg.nem tudtak nala csinalni mert kb.4eves volt.Kideritettek hogy a hazi por ill.anyuka reven orokolhetett.Oszies borus,esos idobe befullad.Felirtak neki Montelucas 4mg.ragotab.most Eonic szedi mert sokaig hiany volt.Most jeleztek az ovodaba hogy aggressziv tole a gyerek.Tudna vmi tamacsot adni?Menjunk vissza vagy a gyerekorvosunkkal irassunk fel vmi hasonlo hatoanyagu gyogyszert?Varjuk valaszukat.Koszonjuk.Udv.Fenyvesi Gabor Es Szucs Attilane.

dr. Somogyi Éva
dr. Somogyi Éva
Tisztelt Kérdező,
Gyermek esetében személyes kivizsgálás javasolt, hogy az esetleges gyógyszerváltást is meg lehessen beszélni.
Készséggel kivizsgálom a gyermeket, ha elhozzák rendelésemre.
Üdvözlettel:
Dr Somogyi Éva

Kapcsolódó oldalak

Páciensek mondták

Közvetlen és magabiztos

Potecz doktornő felkészültsége, közvetlen és magabiztos szakmai tudása, végtelen kedvessége, mosolygós türelme lehetővé tette, hogy a lehető legtöbb információt átadhassam betegségemről. Köszönet érte

További vélemények

Hírek

Megfázásból tüdőgyulladás – mit tegyen, hogy megelőzze?

Megfázásból tüdőgyulladás – mit tegyen, hogy megelőzze?

A megfázás rossz közérzettel, orrdugulással, orrfolyással, torokfájással járhat. Több alkalommal is áteshetünk rajta évente, rendszerint egy hét alatt elmúlnak a tünetei. Bizonyos esetekben azonban komoly szövődményeket, akár tüdőgyulladást is okozhat. Dr. Tárnok Ildikó tüdőgyógyászt, a Tüdőközpont orvosát arról kérdeztük, hogyan előzhetjük ezt meg?

További részletek
A magas páratartalom rontja a COPD tüneteit

A magas páratartalom rontja a COPD tüneteit

A páratartalom változása - akár alacsony, akár magas - sok krónikus obstruktív tüdőbetegségben szenvedő embernél a tünetek súlyosbodását, fellángolását okozza. Arról, hogy mire figyeljenek a betegek, dr. Potecz Györgyi tüdőgyógyászt, a Tüdőközpont főorvosát kérdeztük.

További részletek

Orvos válaszol

Kérdését itt teheti fel

Prima Medica

Központjaink