Nem csak a sportolóknak fontos! Így növelheti tüdőkapacitását

Nem csak a sportolóknak fontos! Így növelheti tüdőkapacitását

Utolsó módosítás:2024.03.14 18:31

A tüdőkapacitás növelése javítja a sportolók állóképességét, pozitívan befolyásolja az teljesítményüket, de a légzőszervi megbetegedések rehabilitációjában, valamint a mozgásszegény életmód esetén is rendkívül fontos szerepe van. Dr. Potecz Györgyi, a Tüdőközpont tüdőgyógyász, allergológus szakembere a rendszeres mozgás és légzőgyakorlatok jelentőségére hívja fel a figyelmet.

Online Bejelentkezés

Széll Kálmán tér - 1015 Budapest, Ostrom utca 16

Légzőrendszerünk

- Légzőrendszerünk több szervből álló rendszer, ami a légutakat, a bordakosarat, a mellkast mozgató izmokat, valamint a mellhártyát és a tüdőszövetet foglalja magában. A légzés elsődleges célja szervezetünk oxigénigényének fedezése, majd a szervezetben keletkezett szén-dioxid eltávolítása. Automatikus folyamatról van szó, melynek során nyugalmi helyzetben percenként 14-16-szor veszünk levegőt, egy lélegzetvétellel pedig kb. 500 ml levegőt szívunk be, illetve lélegzünk ki – magyarázza dr. Potecz Györgyi, aki hozzáteszi: ahhoz, hogylégzőrendszerünk jól működjön, jó tüdőkapacitás szükséges. 

Csökkenő tüdőkapacitás

-Tüdőnk teljesítménye a vitálkapacitással jellemezhető, ami maximális kilégzés és maximális belégzés közötti térfogat különbséget jelenti. Ez egészséges emberek esetében átlagosan 3-5 liter, ám az életkor előrehaladtával számos olyan változás történik testünkben, ami miatt ez az érték csökken. A tüdő veszít a rugalmasságából, ami a légutak beszűküléséhez vezethet, a rekeszizom meggyengülhet, a mellkas fala merevebbé,  mozgása korlátozottabbá válik, és a légzőizmok működése romlik – sorolja Potecz doktornő. A krónikus tüdőbetegségek és a dohányzás szintén befolyásolhatják tüdőműködésünket, jelentősen csökkentve a tüdőkapacitást. Az alacsony tüdőkapacitás jelei közé tartozik egyebek mellett a köhögés, légszomj, terhelési nehézlégzés és mellkasi fájdalom. A tüdő működéséről legegyszerűbben egy légzésfunkciós vizsgálat, a spirometria segítségével kaphatunk képet, melynek során a maximális kapacitású belégzés utáni erőltetett kilégzés térfogatát, illetve áramlási sebességét vizsgáljuk.  

Mozgással a jobb tüdőfunkcióért

- Inaktív életmód mellett bordaközi izmaink, amelyek a megfelelő levegővételhez szükségesek, nem fognak fejlődni. Az inaktivitás miatti túlsúly pedig tovább ront a helyzeten, meggátolva a rekeszizom megfelelő működését, ami miatt csökken a tüdőkapacitás és a légzés hatékonysága – magyarázza a szakember. Hozzáteszi: a rendszeres testmozgás az egyik legjobb módszer arra, hogy tüdőkapacitásunkat növeljük. Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) ajánlása szerint a felnőtteknek heti minimum 150 perc mérsékelt-közepes intenzitású kardiomozgás vagy 75 perc magas intenzitású mozgás ajánlott, kiegészítve 2x30 perc izomerősítő mozgással. Az intenzív mozgás előnye, hogy ilyenkor nagyobbakat tudunk lélegezni, ezáltal nő az oxigénfelvevő képességünk. Emellett a bordaközi izmokat is jobban igénybe vesszük, ami által javíthatjuk hatékonyságukat.

Légzőgyakorlatokkal is növelhető a tüdőkapacitás

-A tüdőkapacitás növelésének fontos eleme a megfelelő légzőgyakorlatok elsajátítása is. A légzőtorna során ún. erőltetett légzéstechnikákat használunk, melyekkel átlélegeztetjük a tüdőt, növeljük a légzés hatékonyságát, erősítjük a légzőizmokat, javítjuk a mellkas mobilitását, és elősegítjük a tüdőben lévő váladék felköhögtetését is. A légzőtorna a panaszmentes emberek, valamint sportolók részére is ajánlott, és rendkívül fontos szerepe van a légzőszervi betegségek tüneteinek enyhítésében is. Az asztmások a gyakorlatok révén sajátítják el a nyugodt, mély lélegzetvételt, amit asztmás roham esetén kell alkalmazniuk. A COPD-s betegeknél pedig légzőtornával érhetjük el, hogy a mellkasban rekedt felesleges levegő távozzon, a hasi-rekeszi légzés gyakorlásával a rekeszizom működése javuljon. A tüdő gyulladásos megbetegedéseiben is kulcsfontosságú, hogy jól működő, edzett légzőizmaink legyenek. Ezek biztosítják a mély be-és kilégzést és az erőteljes köhögést, ami segít a tüdő megtisztításában, így gyulladás esetén a súlyosabb szövődményektől is megóvja a beteget – érzékelteti a doktornő a légzőgyakorlatok jelentőségét.

Mit tehetünk még tüdőnk egészségéért?

-A helytelen, görnyedt testtartás légzésünkre és egészségi állapotunkra is kihat. Belső szerveink összenyomódnak, a rekeszizom mozgása beszűkül, így nem tudjuk kihasználni normál légzéskapacitásunkat sem. Ha törekszünk az egyenes testtartásra, vállainkat kihúzzuk, nyak-és arcizmainkat ellazítjuk, ez segítheti a maximális tüdőkapacitás elérését – hangsúlyozza dr. Potecz Györgyi, a Tüdőközpont orvosa, aki egyúttal arra is felhívja a figyelmet, hogy a környezeti tényezők között a dohányzás a leggyakoribb károsító ágens, ami csökkenti a tüdő kapacitását és hatással van a tüdő egészségére.

Téma szakértője

  • Specialitások:
    • légzészavar
    • heveny-rohamszerű köhögések
    • asztmaszerű tünetek
    • COPD kizárása
    • nehézlégzés, mellkasi nyomás
    • fulladásos rohamok

     

    A vizsgálat helyszíne: 

    • 1147 Budapest XIV. kerület,Csömöri út 18.
  • Kapcsolódó orvos válaszol bejegyzésünk

    Jó napot!!! Nekem egy olyan kérdésem lenne h most volt melkasi nyirokcsomó szövet tanom és arra lenék kiváncsi h mütét után 1 nappal köhögötem fel sárgás köpetett és hogy ez normális e és az is h köhintésnél a tarkomra kisugárzik a fájdalom válaszát elöre is köszönöm.
    Nagy Péter

    dr. Potecz Györgyi

    tüdőgyógyász, allergológus és klinikai Immunológus
    Tisztelt Kérdező,
    A lehető legrövidebb időn belül kérdezze meg a műtétet végző kollégát a problémájáról.
    Üdvözlettel:
    Dr Potecz Györgyi

    Kapcsolódó oldalak

    Páciensek mondták

    Jó úton haladunk

    Dr. Potecz doktornő nagyon segítőkész volt. Próbálta rendszerben nézni a komplex problémámat. Nagyon megnyugtató, hogy több irányban gondolkozott. Hamarosan ismét megyek hozzá, és érzem, hogy jó úton haladunk előre. Nagyon köszönöm!

    dr. Potecz Györgyi
    dr. Potecz Györgyi
    tüdőgyógyász, allergológus és klinikai Immunológus